Zion

widok z Canyon Junction Bridge

Park liczący 593 km² od 2000 roku ze względu na ochronę środowiska i zmniejszenie zatłoczenia w okresie letnim, zamyka dla samochodów prywatnych główną drogę w kanionie. Obsługiwana jest wtedy wyłącznie przez kilkadziesiąt autobusów zasilanych na gaz. Według szacunków w 2007 roku ten system pozwolił zmniejszyć emisję dwutlenku węgla na terenie parku o 181 ton rocznie.

Park, którego nie mogłam się doczekać i traktowałam jako najważniejszy punkt całej wyprawy. Naczytałam się o nim i naoglądałam zdjęć. Szczególnie zieleń robiła wrażenie, a przecież położony jest w Utah, czyli w dość surowym otoczeniu.
Wjeżdżaliśmy przez tunel drogą Zion – Mount Carmel Highway, będąc dzień wcześniej w Bryce Canyon NP. Przed nami tylko rosły gigantyczne skalne ściany. Zatrzymać się praktycznie nie da. Postoje są może dwa, tylko że miejsc parkingowych nie starczy dla więcej niż kilku aut. A jak wjedzie się już do tunelu, nie da rady zawrócić. Widoki zostawiamy za sobą i zbliżamy się do celu.
Parking przy Visitor Center to polowanie ( galeria w niedzielę handlową to bułka z masłem). Obsługa niestety nie zaskoczyła nas żadną informacją, której już byśmy nie znali. Ale może źle trafiliśmy. Za to w sklepiku z pamiątkami pracowała Polka, a ja wzbogaciłam się o jubileuszową (sto lat! i to dosłownie) naszywkę.
Im głębiej wjeżdżaliśmy tym robiło się bardziej gorąco, ale ciągle nie było tej słynnej zieleni. Poczułam się ewidentnie wprowadzona w błąd i jak to ja, zaczęłam nastawiać negatywnie. Dość szybko okazało się, że ten park wszystkie swoje skarby skrywa wysoko i daleko. Trzeba się pofatygować i przejść kilka pieszych tras, a najlepiej wszystkie:) Nie jest to największy z parków, co może zmylić, bo na zwiedzanie najlepiej przeznaczyć 3 dni.

SHUTTLE BUS

Po parku można poruszać się wyłącznie autobusami, wszystkie atrakcje są rozłożone wzdłuż wyłączonej z ruchu drogi w kanionie. Najlepszym rozwiązaniem jest zarezerwowanie pobytu (2 noclegi) w Zion Lodge w samym sercu Zion, dzięki czemu otrzymacie pocztą przepustkę do przejazdu tą zamkniętą trasą.

Standardowo meldujemy się w recepcji, podjeżdżamy samochodem pod domek i tam go zostawiamy. Przystanek shuttle bus znajduje się tuż obok. Zaoszczędzamy ok. 40 minut – tyle trwa jazda z miasteczka graniczącego z parkiem, gdzie są wszystkie hotele.

www.zionlodge.com

POSIŁKI

Jedzenie tylko w miasteczku Springdale. Wybór ogromny, jest chyba każdy rodzaj kuchni.

Śniadanie w Zion Lodge znośne i warto je zjeść szczególnie jeśli wybieracie się tego dnia do The Narrows (trzeba wyjechać jednym z pierwszych autobusów).

ATRAKCJE

Chciałam zacząć na rozgrzewkę od Emerald Pools, ale parę dni wcześniej, przez ulewę, osunęła się ziemia, a spadające skały całkowicie odcięły szlak. Warto sprawdzić alerty na stronie parku, z tego co widzę, dosyć często coś jest zamknięte, niestety.

Canyon Junction Bridge, zachód słońca na moście przy głównej drodze, koniecznie trzeba się zatrzymać chociaż na kilka minut (sprawdźcie w telefonach, o której zachód się zaczyna), urzekające kolory, o które byście okolicy nie podejrzewali

Stargazing, Zion jest idealnym miejscem, by podziwiać nocne niebo. Droga Mleczna jest na wyciągnięcie ręki! Po zmroku cały park pozostaje ciemny, nie włączają świateł.

Observation Point (przystanek Weeping Rock), konkurencja lub alternatywa dla słynnego Angel’s Landing, z którego rozpościera się taki sam widok na cały kanion, będący najbardziej znaną widokówką z Zion. Trasa jest męcząca (3h w jedną stronę), dla mnie najbardziej z dotychczasowych, szczególnie ostatnie 40 minut. Naprawdę duży zapas wody i przekąski obowiązkowe. Jest też skrót, dla mięczaków, jeśli chcecie skorzystać, znajdźcie go sami:)

Kolob Terrace Rd, zaskakująco piękna trasa widokowa, która zaczyna się poza parkiem, ale taka naprawdę piękna, mocno zielona, dynamiczna, ze zróżnicowanym krajobrazem, idealna na przejażdżkę.

The Narrows, piesza wędrówka kanionem, przez który przepływa rzeka Virgin, a my w niej brodzimy. Od was zależy jak długo będziecie szli, ale najładniej jest przy Wall Street.
2-3h w jedną stronę, czas leci błyskawicznie, trasa jest łatwa, do tej pory była to najlepsza atrakcja ze wszystkich jakie zaliczyliśmy. Bez wymaganego pozwolenia możemy dojść do Orderville Canyon (4 km) lub Big Spring (8 km). Droga powrotna jest tylko jedna – musimy zawrócić.
Woda przez większą część jest do łydek, czasem kolan (poziom przepływu 70 CFS cubic feet per second, powyżej tej wartości trasa staje się trudna i często woda sięgać będzie do klatki piersiowej, osiągając poziom 150 CFS Narrows jest zamykane). Jedno miejsce miało dwie opcje pokonania, poziom znacznie powyżej pasa albo bagienny i zamulony kawałek, w którym buty zapadały się plus wspinaczka na niemałą skałę, która wymagała podania ręki, by zostać wciągniętym. Miałam problem z podniesieniem nogi, była jak przyklejona. Niezdarnie zaparłam się o kamień i jakiś konar, mąż próbował mnie wciągnąć, noga oczywiście mi się ześlizgnęła, dłoń miałam prawie połamaną od desperackiego uścisku. Skąpałam się w cudownej, brunatnej wodzie, a chwile później skóra przy kolanie zaczęła zmieniać kolory:) Wracając, bez zastanowienia wybraliśmy opcję pierwszą.

Tak jak wspominałam, zalecam zjedzenie śniadania w Zion Lodge, im wcześniej tym mniej ludzi na trasie, co ma ogromne znaczenie. Pierwszy autobus odjeżdża o 6:30. Wracając w południe, mieliśmy problem z minięciem się z powodzią ludzi! Dziesiątki osób szło do kanionu, nie da się obcować z naturą w takich warunkach. Jeśli nie zbierzecie się z samego rana, lepiej w ogóle zrezygnować.

Obowiązkowe wypożyczenie butów do wody oraz kijów, w tym samym sklepie kupicie napoje i batony energetyczne. Udajcie się tam dzień przed wyprawą. Będzie film instruktażowy.

ZION ADVENTURE COMPANY, 36 Lion Blvd Springdale, UT

Konieczne spodenki szybkoschnące, ewentualnie kąpielówki, podziękujecie mi później, jak zmoczycie tyłki w rzece:)